onsdag 24 december 2008

Rocky IV!

VAKNADE. KÄKADE ETT RÅTT ÄGG. KOM PÅ ATT JAG SKREK. Sänkte rösten.
Efter ett par koppar kaffe drog jag ut i skogen och sprang. Hade tänkt mig att det skulle bli lite som i Rocky när Sly knatar genom snön med en svart KGB-kärra efter sig, men det visade sig att skogsstigen var helt genomisad, så det blev mer Bambi på hal is av det hela. Halkade mig i alla fall runt 5 km och det kändes fantastiskt. Solen sken och inte en människa i sikte (ok, två gummor med stavar, men det kan knappast gillas). Tid: 24 minuter. Men då var det jävligt isigt.
Pustade ut på altanen i sällskap med Musse, grannkatten. Han synade mig uppifrån och ner med tvivel i blicken. Uppenbarligen ansåg han att jag var helt vansinnig som sprang runt i skogen utan anledning. Trots detta hoppade han upp bredvid mig och snurrade runt ett par varv innan han slog sig ner bredvid.
"Är det inte hundar som gör så där? Snurrar runt?", frågade jag.
Katten svarade inte.


På kvällen var det dags att agera coach åt min bror och hans barn. De hade uttryckt en önskan om ökad fysisk disciplin i vardagen och vips hade jag talat mig varm och crossfit och kettlebells...
Så, vi drog iväg till det lilla gymmet som finns på brorsans jobb och satte igång. Vi öppnade med lite lätt uppvärming (skidåkaren, bergsklättraren) för att komma igång lite.. Sen gick vi igenom lite teknikgrejor - squats, knees to elbow och pushups och avslutade med en liten tre-ronders metcon med ovan nämnda. Mycket roligt att se dem ta för sig och heja på.
Efteråt gick vi runt och berömde varandra och testade lite olika tekniker, stretchade en smula och bara var, som Ernst skulle uttryckt det.

Väl hemma gick jag rakt fram till barskåpet och skakade hand med herr Jameson. Grannkatten hade som vanligt smitit in och lagt beslag på min favoritfåtölj. Jag slog mig ner i soffan bredvid och frågade hur dagen varit. Katten svarade som vanligt ingenting, men gav mig en nedlåtande blick innan han lade sig tillrätta och lät sig klias en stund.

Inga kommentarer: